14 Voorstellen uit kerntakendiscussie

14.1 Veiligheid, Economie en Sociaal Domein

Zoekrichting:

Schrappen POK-middelen (middelen n.a.v. Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag voor versterken uitvoeringscapaciteit), verlagen bijdrage CJG.

Totaalbudget:

€ 57.360

Richtbedrag bezuiniging:

€ 36.300

Is een besparing mogelijk?

Ja

Maatschappelijk effect:

n.v.t.

Risico’s:

n.v.t.

Termijn:

De POK-middelen (€ 34.000) vanaf 2026, de besparing op het CJG (€ 2.300) vanaf 2027.

Zoekrichting:

Verlaging subsidies maatschappelijk werk, jongerenwerk, ouderenbeleid.

Totaalbudget:

€ 548.849

Richtbedrag bezuiniging:

pm

Is een besparing mogelijk?

Nee.

Maatschappelijk effect:

Effecten bezuinigingen welzijn
Welzijn heeft in Scherpenzeel een belangrijke rol voor ouderen. Er wordt veel georganiseerd voor kwetsbare om eenzaamheid tegen te gaan en om de mantelzorgers te ondersteunen zodat zij kunnen blijven meedoen in Scherpenzeel en daar voldoening uit halen. Het inperken van Welzijn heeft dus ook het grootste effect op deze doelgroep. De kwetsbare inwoners kunnen in een isolement raken.
Effecten bezuinigen jongerenwerk
Jongerenwerk is al beperkt actief binnen Scherpenzeel. Het nog verder terugbrengen van jongerenwerk zorgt ervoor, dat jongeren geen plek meer hebben om vragen te stellen op een veilige, anonieme plek, hierdoor kunnen vragen/problemen groter worden dan nodig is.
Daarnaast speelt jongerenwerk een grote rol in het preventief aansluiten bij jongeren op het gebied van veiligheid, ronselen etc., maar ook alcohol en drugs gebruik. Ook is jongerenwerk op straat actief om te kijken wat er speelt bij hangjongeren. Jongeren zelf geven aan dat er weinig voor hen te doen is in Scherpenzeel, met vermindering van jongerenwerk zal er nog minder te doen zijn.
Effecten bezuinigingen maatschappelijk werk
In Scherpenzeel zijn er drie organisaties die maatschappelijk werk aanbieden. Zij bieden ondersteuning aan inwoners die er zelf even niet uitkomen, vanuit hun eigen identiteit. Bij een vermindering van middelen zullen er wachtlijsten ontstaan of de hulp wordt aangeboden tegen een financiële vergoeding. Inwoners moeten dan wachten op ondersteuning die zij nodig hebben of zien de kosten als een te hoge drempel, waardoor problematiek verergert en er zwaardere inzet van hulp of een langer traject nodig is.
Een optie zou zijn om al het maatschappelijk werk bij 1 organisatie onder te brengen. Dit leidt niet tot minder vraag naar maatschappelijk werk en maakt het lastiger om hulp te bieden vanuit een christelijke/reformatorische of andere identiteit.

Risico’s:

Mantelzorgers kunnen sneller overbelast raken en de vrijwilligers krijgen niet de juiste ondersteuning om te blijven signaleren.
De kans is groot dat we (kwetsbare) jongeren uit het oog verliezen.

Termijn:

n.v.t.

Zoekrichting:

Doelgroep bijzondere bijstand en minimaregelingen van 130% naar 120% bijstandsnorm brengen.

Totaalbudget:

€ 238.222

Richtbedrag bezuiniging:

pm

Is een besparing mogelijk?

Ja, het bedrag is op dit moment nog niet bekend. Omdat we nog niet inzichtelijk hebben in welke mate deze doelgroep gebruik maakt van de regelingen.

Maatschappelijk effect:

Het aanpassen van de inkomensgrens voor de regelingen raakt de meest (financieel) kwetsbare huishoudens in de gemeente.
Meerdere huishoudens (82) komen niet (meer) in aanmerking voor de regelingen. Inwoners die er nu gebruik van maken zullen bij de nieuwe (jaarlijkse) aanvraag afgewezen moeten worden en ook nieuwe aanvragen zullen moeten worden afgewezen.

Risico’s:

De huishoudens die niet (meer) in aanmerking komen voor de regelingen, zullen bij andere instanties aankloppen voor (financiële) ondersteuning. Daarnaast zorgt financiële stress voor een ongezonder en ongelukkiger leven en dus ook voor meer maatschappelijke kosten en geïndiceerde/dure hulp. Dit kunnen we terug gaan zien in de hoogte van de subsidie aanvragen van de organisaties, zoals IDH Schuldhulpmaatje en maatschappelijk werk.

Termijn:

We nemen als richtbedrag € 11.900 op als te besparen.

Zoekrichting:

Verminderen ICT-dienstverlening en ondersteuning inkomensregelingen.

Totaalbudget:

€ 63.989

Richtbedrag bezuiniging:

€ 30.000

Is een besparing mogelijk?

Nee. Het budget wordt ingezet om de uitvoering van de regelingen mogelijk te maken.

Maatschappelijk effect:

Zie risico’s

Risico’s:

Schrappen van het budget kan betekenen dat uitbetaling van uitkeringen niet goed meer verloopt.

Termijn:

n.v.t.

Zoekrichting:

Verlagen budget kwijtschelden gemeentelijke belastingen.

Totaalbudget:

€ 45.276

Richtbedrag bezuiniging:

€ 22.500

Is een besparing mogelijk?

Nee.

Maatschappelijk effect:

Aanpassen van de kwijtschelding(en) raakt de meest (financieel) kwetsbare huishoudens in de gemeente. De huishoudens die gebruik maken van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen hebben een inkomen van maximaal de bijstandsnorm (100%), oftewel het zogenoemde bestaansminimum in Nederland.
Deze maatregel betekent dat inwoners die op of onder het bijstandsniveau leven belastingen moeten betalen die voorheen werden kwijtgescholden. Dit kan een negatieve impact hebben op hun bestaanszekerheid en financiële situatie.

Risico’s:

Inwoners die kwijtschelding krijgen hebben weinig betaalcapaciteit. We verwachten dat het bezuinigen op kwijtschelding leidt tot meer werk en problemen bij de invordering van de gemeentelijke belastingen. Bedragen blijven langer openstaan omdat mensen slechts in kleine gedeelten kunnen betalen. Ook belanden mensen in het invordertraject van aanmaning-dwangbevel-deurwaarder. Mogelijk worden bedragen uiteindelijk alsnog oninbaar verklaard. Deze (inning)kosten betalen wij als gemeente.

Termijn:

n.v.t.

Zoekrichting:

Invoeren ‘nee, tenzij-regeling’ voor de Wmo.

Totaalbudget:

€ 1.759.733

Richtbedrag bezuiniging:

€ 150.000 (huidige taakstelling).

Is een besparing mogelijk?

Ja, maar omvang is nog niet bekend.

Maatschappelijk effect:

Het worden van een ‘nee, tenzij’-gemeente heeft directe gevolgen voor het beleidsplan Sociaal Domein dat uit het bestuursakkoord 2022-2026 komt. Er wordt anders met inwoners omgegaan en heel veel gevraagd van de zelfredzaamheid van de inwoner. Dat is met name voor de kwetsbare inwoner erg ingrijpend.
Dit leidt tot een beperking van toegang tot en versobering van individuele Wmo-voorzieningen zoals huishoudelijke hulp, dagbesteding, begeleiding en of woonaanpassingen.

Risico’s:

Verlies aan kwaliteit van leven, meer eenzaamheid en grotere druk op vrijwilligers en mantelzorgers.
Besparingen op korte termijn kunnen leiden tot hogere kosten op lange termijn, b.v. door verergering van problematiek of zorgmijding. En het kan zorgen voor een hogere uitvoeringslast door meer bezwaarprocedures.

Termijn:

M.i.v. 2027.

Deze pagina is gebouwd op 08/07/2025 09:33:35 met de export van 08/07/2025 09:30:27