Zoekrichting: | Schrappen POK-middelen (middelen n.a.v. Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag voor versterken uitvoeringscapaciteit), verlagen bijdrage CJG. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 57.360 |
Richtbedrag bezuiniging: | € 36.300 |
Is een besparing mogelijk? | Ja |
Maatschappelijk effect: | n.v.t. |
Risico’s: | n.v.t. |
Termijn: | De POK-middelen (€ 34.000) vanaf 2026, de besparing op het CJG (€ 2.300) vanaf 2027. |
Zoekrichting: | Verlaging subsidies maatschappelijk werk, jongerenwerk, ouderenbeleid. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 548.849 |
Richtbedrag bezuiniging: | pm |
Is een besparing mogelijk? | Nee. |
Maatschappelijk effect: | Effecten bezuinigingen welzijn |
Risico’s: | Mantelzorgers kunnen sneller overbelast raken en de vrijwilligers krijgen niet de juiste ondersteuning om te blijven signaleren. |
Termijn: | n.v.t. |
Zoekrichting: | Doelgroep bijzondere bijstand en minimaregelingen van 130% naar 120% bijstandsnorm brengen. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 238.222 |
Richtbedrag bezuiniging: | pm |
Is een besparing mogelijk? | Ja, het bedrag is op dit moment nog niet bekend. Omdat we nog niet inzichtelijk hebben in welke mate deze doelgroep gebruik maakt van de regelingen. |
Maatschappelijk effect: | Het aanpassen van de inkomensgrens voor de regelingen raakt de meest (financieel) kwetsbare huishoudens in de gemeente. |
Risico’s: | De huishoudens die niet (meer) in aanmerking komen voor de regelingen, zullen bij andere instanties aankloppen voor (financiële) ondersteuning. Daarnaast zorgt financiële stress voor een ongezonder en ongelukkiger leven en dus ook voor meer maatschappelijke kosten en geïndiceerde/dure hulp. Dit kunnen we terug gaan zien in de hoogte van de subsidie aanvragen van de organisaties, zoals IDH Schuldhulpmaatje en maatschappelijk werk. |
Termijn: | We nemen als richtbedrag € 11.900 op als te besparen. |
Zoekrichting: | Verminderen ICT-dienstverlening en ondersteuning inkomensregelingen. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 63.989 |
Richtbedrag bezuiniging: | € 30.000 |
Is een besparing mogelijk? | Nee. Het budget wordt ingezet om de uitvoering van de regelingen mogelijk te maken. |
Maatschappelijk effect: | Zie risico’s |
Risico’s: | Schrappen van het budget kan betekenen dat uitbetaling van uitkeringen niet goed meer verloopt. |
Termijn: | n.v.t. |
Zoekrichting: | Verlagen budget kwijtschelden gemeentelijke belastingen. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 45.276 |
Richtbedrag bezuiniging: | € 22.500 |
Is een besparing mogelijk? | Nee. |
Maatschappelijk effect: | Aanpassen van de kwijtschelding(en) raakt de meest (financieel) kwetsbare huishoudens in de gemeente. De huishoudens die gebruik maken van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen hebben een inkomen van maximaal de bijstandsnorm (100%), oftewel het zogenoemde bestaansminimum in Nederland. |
Risico’s: | Inwoners die kwijtschelding krijgen hebben weinig betaalcapaciteit. We verwachten dat het bezuinigen op kwijtschelding leidt tot meer werk en problemen bij de invordering van de gemeentelijke belastingen. Bedragen blijven langer openstaan omdat mensen slechts in kleine gedeelten kunnen betalen. Ook belanden mensen in het invordertraject van aanmaning-dwangbevel-deurwaarder. Mogelijk worden bedragen uiteindelijk alsnog oninbaar verklaard. Deze (inning)kosten betalen wij als gemeente. |
Termijn: | n.v.t. |
Zoekrichting: | Invoeren ‘nee, tenzij-regeling’ voor de Wmo. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 1.759.733 |
Richtbedrag bezuiniging: | € 150.000 (huidige taakstelling). |
Is een besparing mogelijk? | Ja, maar omvang is nog niet bekend. |
Maatschappelijk effect: | Het worden van een ‘nee, tenzij’-gemeente heeft directe gevolgen voor het beleidsplan Sociaal Domein dat uit het bestuursakkoord 2022-2026 komt. Er wordt anders met inwoners omgegaan en heel veel gevraagd van de zelfredzaamheid van de inwoner. Dat is met name voor de kwetsbare inwoner erg ingrijpend. |
Risico’s: | Verlies aan kwaliteit van leven, meer eenzaamheid en grotere druk op vrijwilligers en mantelzorgers. |
Termijn: | M.i.v. 2027. |
