14 Voorstellen uit kerntakendiscussie

14.2 Leefomgeving

Zoekrichting:

Verlagen budget maatregelen verkeersveiligheid.

Totaalbudget:

€ 31.506

Richtbedrag bezuiniging:

€ 5.000

Is een besparing mogelijk?

Ja. Theoretisch zou bespaard kunnen worden door te prioriteren op hotspots en alleen te investeren in verkeersveiligheid op plekken met aantoonbaar verhoogd risico (schoolomgevingen, kruisingen met veel ongelukken).
Plus geen nieuwe infrastructurele aanpassingen zonder wettelijke verplichting of incidentenrapportage en minder samenwerking op regionaal niveau (bijv. provincie, regio).

Maatschappelijk effect:

Risico op verslechterde verkeersveiligheid op minder urgente locaties, mogelijke zorgen bij inwoners.
Realistische optie mits goed onderbouwd met data (ongelukken, meldingen).

Risico’s:

Strijdig met inzet op het Mobiliteitsplan, beleving van knelpunten/verzoeken vanuit bevolking, subjectieve verkeersonveiligheid. Vergt dan een extra investering.

Termijn:

n.v.t.

Zoekrichting:

Verlagen budget voor onderhoud openbare verlichting en minder lichturen.

Totaalbudget:

€ 155.146

Richtbedrag bezuiniging:

€ 25.000

Is een besparing mogelijk?

Deels.
Mogelijke opties zijn om de feestverlichting niet langer te bekostigen, te kiezen voor minder branduren van de hoofdverlichting, de onderhoudsfrequentie te verlagen en in te zetten op dimbare ledverlichting. Voor deze dimbare ledverlichting zijn investeringen nodig, bij de actualisatie van de beheerplannen kan hier op ingezet worden. Dit levert echter pas op langere termijn iets op.

Maatschappelijk effect:

Energiebesparing draagt bij aan duurzaamheid, maar minder verlichting kan leiden tot een gevoel van verminderde (sociale) veiligheid in de avonduren en in het buitengebied.

Risico’s:

Zie hierboven.
De kosten van feestverlichting (branden van de verlichting) en het ophangen van de verlichting in rekening brengen bij de ondernemers in het centrum kan leiden tot een keuze voor minder feestverlichting en heeft effect op de uitstraling van ons centrum.

Termijn:

Besparing feestverlichting (€ 7.000) vanaf 2026.

Zoekrichting:

Minder onderhoud wegen.

Totaalbudget:

€ 377.750

Richtbedrag bezuiniging:

€ 40.000

Is een besparing mogelijk?

Nee. We kunnen van prestatiegericht onderhoud naar klachtgestuurd onderhoud, het cyclisch onderhoud verlengen en afzien van herbestrating als dat esthetisch maar niet technisch noodzakelijk is.

Maatschappelijk effect:

Vermindering beeldkwaliteit en bereikbaarheid, verslechtering van het wegbeeld op termijn en kans op meer meldingen van burgers.

Risico’s:

Aansprakelijkheidsrisico.

Termijn:

Bezuinigen op onderhoud wegen is niet mogelijk op korte termijn. Bij de actualisatie van de beheerplannen kijken we naar de mogelijkheden.

Zoekrichting:

Verlagen budget straatmeubilair en verkeersborden.

Totaalbudget:

€ 31.954

Richtbedrag bezuiniging:

€ 3.000

Is een besparing mogelijk?

Nee, op dit moment wordt al efficiënt omgegaan met straatmeubilair en verkeersborden. Op termijn kan gekeken worden naar sponsoring/adoptie van bijvoorbeeld rotondes of zitbankjes. Ook kunnen kosten die gemaakt worden voor evenementen (leveren van hekken, omleidingsborden, etc.) verhaald worden op de initiatiefnemers.

Maatschappelijk effect:

Minder onderhoud betekent minder kosten, maar ook minder representativiteit van de buitenruimte. Er is sprake van visuele achteruitgang.

Risico’s:

Genomen (verkeers-)besluiten kunnen niet uitgevoerd worden bij te weinig budget.

Termijn:

n.v.t.

Zoekrichting:

Verlagen budget straatvegen.

Totaalbudget:

€ 101.305

Richtbedrag bezuiniging:

€ 10.000

Is een besparing mogelijk?

Ja.

Maatschappelijk effect:

Meer zwerfvuil, overlast en misschien uiteindelijk verloedering.

Risico’s:

Aansprakelijkheid vanwege toegenomen gladheids- en verkeersveiligheidsrisico.
Op straatvegen bezuinigen leidt tot meer zwerfvuil, overlast en uiteindelijk tot verloedering.

Termijn:

Vanaf 2026.

Deze pagina is gebouwd op 08/07/2025 09:33:35 met de export van 08/07/2025 09:30:27