Zoekrichting: | Verlagen budget maatregelen verkeersveiligheid. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 31.506 |
Richtbedrag bezuiniging: | € 5.000 |
Is een besparing mogelijk? | Ja. Theoretisch zou bespaard kunnen worden door te prioriteren op hotspots en alleen te investeren in verkeersveiligheid op plekken met aantoonbaar verhoogd risico (schoolomgevingen, kruisingen met veel ongelukken). |
Maatschappelijk effect: | Risico op verslechterde verkeersveiligheid op minder urgente locaties, mogelijke zorgen bij inwoners. |
Risico’s: | Strijdig met inzet op het Mobiliteitsplan, beleving van knelpunten/verzoeken vanuit bevolking, subjectieve verkeersonveiligheid. Vergt dan een extra investering. |
Termijn: | n.v.t. |
Zoekrichting: | Verlagen budget voor onderhoud openbare verlichting en minder lichturen. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 155.146 |
Richtbedrag bezuiniging: | € 25.000 |
Is een besparing mogelijk? | Deels. |
Maatschappelijk effect: | Energiebesparing draagt bij aan duurzaamheid, maar minder verlichting kan leiden tot een gevoel van verminderde (sociale) veiligheid in de avonduren en in het buitengebied. |
Risico’s: | Zie hierboven. |
Termijn: | Besparing feestverlichting (€ 7.000) vanaf 2026. |
Zoekrichting: | Minder onderhoud wegen. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 377.750 |
Richtbedrag bezuiniging: | € 40.000 |
Is een besparing mogelijk? | Nee. We kunnen van prestatiegericht onderhoud naar klachtgestuurd onderhoud, het cyclisch onderhoud verlengen en afzien van herbestrating als dat esthetisch maar niet technisch noodzakelijk is. |
Maatschappelijk effect: | Vermindering beeldkwaliteit en bereikbaarheid, verslechtering van het wegbeeld op termijn en kans op meer meldingen van burgers. |
Risico’s: | Aansprakelijkheidsrisico. |
Termijn: | Bezuinigen op onderhoud wegen is niet mogelijk op korte termijn. Bij de actualisatie van de beheerplannen kijken we naar de mogelijkheden. |
Zoekrichting: | Verlagen budget straatmeubilair en verkeersborden. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 31.954 |
Richtbedrag bezuiniging: | € 3.000 |
Is een besparing mogelijk? | Nee, op dit moment wordt al efficiënt omgegaan met straatmeubilair en verkeersborden. Op termijn kan gekeken worden naar sponsoring/adoptie van bijvoorbeeld rotondes of zitbankjes. Ook kunnen kosten die gemaakt worden voor evenementen (leveren van hekken, omleidingsborden, etc.) verhaald worden op de initiatiefnemers. |
Maatschappelijk effect: | Minder onderhoud betekent minder kosten, maar ook minder representativiteit van de buitenruimte. Er is sprake van visuele achteruitgang. |
Risico’s: | Genomen (verkeers-)besluiten kunnen niet uitgevoerd worden bij te weinig budget. |
Termijn: | n.v.t. |
Zoekrichting: | Verlagen budget straatvegen. |
|---|---|
Totaalbudget: | € 101.305 |
Richtbedrag bezuiniging: | € 10.000 |
Is een besparing mogelijk? | Ja. |
Maatschappelijk effect: | Meer zwerfvuil, overlast en misschien uiteindelijk verloedering. |
Risico’s: | Aansprakelijkheid vanwege toegenomen gladheids- en verkeersveiligheidsrisico. |
Termijn: | Vanaf 2026. |
